Bereken hier uw kostenbesparing
Of bel met onze intakebalie

(7 dagen per week van 8.00 uur tot 20.00 uur)

024 - 397 05 50

Nieuws

geplaatst: 08-02-2012

Sluitende kilometeradministratie in orde?

U kent ze wel: de verhalen over de auto van de zaak, in het bijzonder de verhalen over de rittenregistratie om de bijtelling voor privégebruik te voorkomen. De rechter in Arnhem heeft hierover onlangs een interessante uitspraak gedaan.

 

 

Niet meer dan 500 kilometer privé. Om geen bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak te krijgen, mag u in een jaar niet meer dan 500 kilometer privé met de auto rijden. Bovendien moet u beschikken over een sluitende kilometeradministratie.

 

Verklaring geen privégebruik. En als die grens niet haalbaar is? Vraag dan geen ‘Verklaring geen privégebruik' bij de Belastingdienst aan. En als die grens in 2012 niet langer haalbaar is, trek dan de ‘Verklaring geen privégebruik' meteen in. Doelstellingen moeten haalbaar zijn! Meneer Jansen dacht daar echter anders over.

Praktijkvoorbeeld

Rittenadministratie. Meneer Jansen had voor zijn auto van de zaak een ‘Verklaring geen privégebruik' gekregen. De inspecteur vroeg Jansen zijn rittenadministratie te overleggen. De inspecteur had daarover een boel opmerkingen: Jansen had in zijn rittenregistratie geen bezoeken aan de garage vermeld, de rittenregistratie vermeldde wel bezochte gemeenten maar niet de aldaar bezochte adressen, de in de rittenregistratie vermelde kilometerstanden verschilden op verscheidene data van die in de administratie van de Nationale Autopas (http://www.autopas.nl).

Op een dag beging meneer Jansen een verkeersovertreding in gemeente A, maar in zijn rittenadministratie vermeldde hij die dag alleen ritten van S naar T en vice versa. Op een andere dag legde een hoofdagent vast dat de leaseauto van Jansen op een parkeerplaats te U stond met daarin twee kinderzitjes. Dat rook naar privégebruik!

Weerwoord Jansen. Meneer Jansen werkte naar eigen zeggen de administratie maar één keer per maand bij door alle zakelijke ritten vast te leggen. Hij controleerde de ‘papieren' administratie met de stand van de kilometerteller. Een verschil ‘werkte' hij weg. Zo'n verschil kon komen doordat Jansen met de leaseauto boodschappen deed. Ter compensatie reed hij dan met zijn privéauto zakelijke ritten, zo gaf hij aan.

Ritten naar de garage nam Jansen niet op in zijn administratie, zo verklaarde hij. Voor de fout in de rittenadministratie op de dag van de verkeersovertreding, had Jansen geen verklaring. En volgens Jansen was hij op de andere dag te U voor familiebezoek. Zijn auto was daar op een trailer naartoe vervoerd, zo gaf hij aan!

Conclusie rechter. De rittenadministratie werd uiteindelijk door het Gerechtshof in Arnhem beoordeeld (LJN: BV0822). Die concludeerde dat de rittenadministratie niet sluitend was. Uit het weerwoord van meneer Jansen bleek immers dat in de registratie niet alle ritten waren vermeld, omdat privéritten en ritten naar de garage ontbraken. Dat Jansen daartegenover met zijn privéauto zakelijke ritten maakte, deed er niet toe. Uit de rittenregistratie bleek niet dat Jansen met zijn leaseauto per jaar onder de 500 privékilometers bleef. De naheffingsaanslag loonbelasting met 50% boete was dus terecht opgelegd.

Nauwgezet bijhouden

Het is zaak de rittenadministratie zorgvuldig bij te houden. Bedenk dat ook de fiscus gebruikmaakt van verbeterde controletechnieken.

Voorkom een naheffingsaanslag loonbelasting met een boete door uw rittenadministratie nauwgezet bij te houden. De rechter vindt het noteren van alleen de zakelijke ritten onvoldoende. En privéritten compenseren door met de privéauto zakelijk te rijden, dat gaat niet.

Gerelateerde documenten

BT 17.01.02 [model] Model rittenregistratie